Piesakies testa braucienam
Konfigurē savu Toyota
Toyota īpašie piedāvājumi
Toyota e-brošūras
Piesakies servisa apmeklējumam

Land Cruiser stāsts

Cildinot visizturīgāko 4x4

Kā ar vienu vārdu aprakstīt automobili, kas visā pasaulē nonācis leģendas statusā – izturīgs, spēcīgs, uzticams, nesalaužams? Land Cruiser piemīt tas viss un vēl vairāk, tomēr šie apgalvojumi nespēj aprakstīt, kā vairāk nekā 60 gadu laikā tas ir noteicis nepārspējamas kvalitātes standartus – automobilis, kas uzbūvēts, lai izdzīvotu visizaicinošākajās pasaules vietās.

Kā rūdīts kareivis, Land Cruiser tika radīts nežēlīgos kara apstākļos. Kad 1950. gadā Ziemeļkoreja iebruka Dienvidkorejā, Apvienotās Nācijas un Savienotās Valstis devās palīgā Dienvidkorejai, un Japānai kā ASV okupētai valstij bija būtiska bāzes loma.


Drīz pēc tam japāņu autoražotājiem tika uzdots piegādāt ASV militārajiem spēkiem kompaktus pilnpiedziņas auto, un, pateicoties iepriekšējai pieredzei būvējot kravas automobiļus pašas Japānas armijai 1940. gados, Toyota spēja atsaukties un izpildīt lielu skaitu sabiedroto pasūtījumu.

Oriģināls

1951. gada janvārī, piecus mēnešus pēc dizaina izstrādes uzsākšanas Toyota radīja pirmo prototipu. Izmantojot Toyota esošās detaļas, prototips sastāvēja no Type SB vienu tonnu smagā kravas auto šasijas un Type B lielā 3,4 litru benzīna dzinēja nodrošinātās jaudas.

 

Pateicoties tolaik populārajam Willys Jeep (okupantu iecienītākais modelis), Toyota jauno prototipu izvēlējās nosaukt par Jeep BJ (B par godu Type B dzinējam, J par godu Jeep 4x4).

/

Tā gada jūlijā izmēģinājumu pilots Ičiro Taira (Ichiro Taira) veica testa braucienu (Nacionālās policijas aģentūras uzraudzībā), uzbraucot ar BJ Fudzi kalna 6. kontrolpunktā – šis varoņdarbs pirms tam bija veikts vien zirga mugurā! Testa brauciens apliecināja BJ spējas, un tā paša gada augustā automobilis tika apstiprināts par Japānas Nacionālās policijas aģentūras patruļu automobili.

Lai pasludinātu BJ gatavību pilna mēroga ražošanai, bija nepieciešami vēl divi gadi, un līdz tam laikam savus pasūtījumus bija iesniegušas arī citas valdības aģentūras un enerģijas kompānijas. Kad automobilis jau gadu tika ražots pilnā sparā, 1954. gadā Willys Company iesniedza prasību par preču zīmes tiesību pārkāpšanu, un BJ tika pārdēvēts. Tagad 4x4 lepni tika saukts par Toyota Land Cruiser…

Civilizētas pārmaiņas

Četrus gadus pēc pirmā prototipa prezentēšanas, 1955. gada novembrī bija gatavs otrais Land Cruiser (20. sērija). Ārpusē izmaiņas nebija lielas, taču iekšpusē veiktās ievērojamās izmaiņas to no utilitāra militārā automobiļa pārvērta par ērtu civilo iedzīvotāju automobili.

Ar joprojām manāmām „BJ“ saknēm, 20. sērija lepojās ar maigākām virsbūves kontūrām, integrētiem priekšējiem lukturiem un daudz plašāku salonu. Pateicoties jaunām plakanatsperēm priekšā un aizmugurē, kas amortizēja ceļa grambas, būtiski tika uzlabotas brauciena ērtības, bet vibrācijas salonā tika samazinātas ar jaunu gumijas balstiekārtas iemavu palīdzību.

/

Īsā riteņu bāze tika pagarināta, lai uzlabotu manevrētspēju, turklāt jaunā, pagarinātā riteņu bāze, nodrošinot lielāku kravnesību, ļāva radīt virkni atšķirīgu virsbūves versiju, tostarp salonus ar vairākām sēdekļu rindām un pikapus.

Zem dzinēja pārsega tika ieviests jauns, liets dzelzs F sērijas dzinējs, kas vadītājam nodrošināja par 23 % vairāk jaudas nekā iepriekšējais modelis. 1948. gada B sērijas dzinējam tika turpināts veikt uzlabojumus, un šis jaudas agregāts Toyota automobiļos tika izmantots līdz pat 1992. gadam – apbrīnojams tehnoloģiskais sasniegums, kas ir kļuvis par visilgāko laiku nokalpojušo dzinēju mūsu vēsturē.

Tā kā visā pasaulē norisinājās militārās operācijas, 20. sērija daudziem jau bija pazīstama, kad Toyota pirmoreiz parādījās viņu tirgū. Land Cruiser pārdošanas panākumi eksportā 1957. gada statistikas datos bija skaidri redzami, jo rūdītie 4x4 veidoja 32,8 % no visiem eksportētajiem japāņu automobiļiem.

/
/
Dzīve sākas ap „četrdesmit“

Trešās paaudzes modelis, 40. sērija, tirgū nonāca 1960. gadā, un šis leģendārais modelis šķērsoja upes un klinšainus ceļus vēl 24 gadus un izpelnījās iesauku „četrdesmitnieks“.

Automobiļa reputācija, pateicoties 20. sērijas panākumiem, bija izcila, un Toyota inženieru prioritāte bija nodrošināt, ka Četrdesmitnieks saglabā veiksmi nesošo formulu, vienlaikus ieviešot būtiskus un atjautīgus uzlabojumus.

/
/

Tāpat kā iepriekšējās modeļu maiņas laikā, izmaiņas eksterjerā, maigi izsakoties, bija nelielas. Tās ietvēra stūrainākas riteņu arkas un priekšējos spārnos integrētus pagrieziena rādītājus, bet vispamanāmākās pārmaiņas bija rombveida apmale, kas ietvēra priekšējos lukturus un radiatora resti.

Vienas no būtiskākajām izmaiņām bija trīs pārnesumskaitļu piedāvājums – Full, Economy un Moderate – atkarībā no reljefa veida, pa kādu īpašnieki vēlējās braukt. Joprojām tika izmantota trīs pārnesumu manuālā transmisija, taču tagad tā ietvēra sadales kārbu, kas samazināja pārnesumskaitļus, nodrošinot pavisam sešus pārnesumus braukšanai uz priekšu: trīs bija paredzēti braukšanai pa ceļu, trīs – braukšanai apvidus apstākļos.

/

1967. gadā aizvien pieaugošais pieprasījums pēc šo automobiļu kravnesības spējām lika ieviest jauno FJ55 versiju ar pagarinātu riteņu bāzi (2700 mm), atjaunotu dizainu un pasažieru auto komfortu.

Papildus kravnesībai vēl divas izcilas šā modeļa īpašības bija: ar apakšmalā novietotām eņģēm atveramā aizmugure (to varēja atvērt, ja bija nolaists stikla logs) vai versija ar divviru durvīm – tās piedāvāja risinājumu ikvienai gaumei.

/

Vēlāk, 1980. gadā 55. modeli aizvietoja vēl lielākā un daudz plašākā 60. sērija. Nu jau tirgus segmentā valdīja sīva konkurence, un inženieri fokusējās uz brauciena kvalitātes uzlabošanu un greznāku salonu – mīkstu materiālu apdari un dalītiem priekšējiem sēdekļiem (sola vietā).

/
Jauns laikmets

Pēc 24 ārkārtīgi veiksmīgiem gadiem (29 gadiem, ja ieskaitām oriģinālo 20. sēriju), kuros 40. sērija daudz netika mainījusies, 1984. gads vēstīja par jaunā Land Cruiser ierašanos – 70. sērijas, kas bija gatava modernajai pasaulei.

Jaunajam modelim inženieri izmantoja „baltas lapas“ pieeju, jo šis automobilis ieradās jau konkurences pilnā cīņas arēnā, kur pieprasījums pēc atpūtas automobiļiem aizvien pieauga.

/
/

Tika pieņemts lēmums jauno Land Cruiser piedāvāt divos formātos: Heavy Duty, kas bija spēcīgs darba zirgs tiem, kuri priekšroku deva izturībai, upurējot cilvēciskās ērtības, un Light Duty patīkamiem, tāliem atpūtas braucieniem ar draugiem vai ģimeni.

Joprojām atpazīstamus kā Land Cruiser, Heavy Duty modeļus raksturoja stūrainas, smagas tērauda virsbūves ar kantainu vējstiklu, piecas riteņu bāzu konfigurācijas un plašs dzinēju klāsts.

/

Paviršam vērotājam ne pārāk atšķirīgie Light Duty modeļi bija nedaudz maigāka izskata ar noapaļotu riteņu arku, priekšējās restes un buferu dizainu. Dzinēju klāsts ietvēra tikai četru cilindru agregātus, un tika piedāvātas trīs riteņu bāzes.

1990. gadā, lai konkurētu ar tādiem spēcīgiem sāncenšiem kā Mitsubishi Shogun modelis, Light Duty tika skaidri nodalīts no spēcīgākā brāļa, piešķirot tam jaunu identitāti: Land Cruiser Prado. Tā ražošana tika turpināta līdz jaunas versijas – 90. sērijas – ieviešanai. Bet 70. sērija (Heavy Duty) tika turpināta bez pārmaiņām, pirmās lielākās izmaiņas ieviešot 2007. gadā, neticamus 23 gadus pēc tam, kad uz ceļa izripoja pirmais ražošanas eksemplārs.

Par episkajiem ceļojumiem, kurus cilvēki paveikuši ar saviem Land Cruiser, ir dzirdēti neskaitāmi stāsti. Kāds, kas sevišķi izceļas, ir par vīru un sievu, Polu un Brigitu Boleniem-Jūniem, kas ar savu 70. sērijas automobili devās pasaules iekarošanas piedzīvojumā, apceļojot 63 valstis un nobraucot 280 000 km. Lasiet vairāk par to, kāpēc, viņuprāt, bija tikai viens auto, kas varētu paveikt šo izaicinājumu.

/
Galvenais ir komforts

1996. gadā tika atklāta jaunā 90. sērija, kas Land Cruiser klāstu papildināja ar modeli klientiem, kuri vēlējās 4x4 braukšanas priekšrocības, neatsakoties no komforta un braukšanas prieka.

Skatienus piesaistošais jaunais izskats lepojās ar augšupejošu viduslīniju, lieliem plastmasas buferiem un trīs un piecu durvju virsbūves versijām, kas saglabāja Land Cruiser „visurgājēja“ attieksmi, taču apaļīgākā un modernākā veidolā.

/

Jauns zobstieņa pārvads 90. sērijai piešķīra vairāk pasažieru auto raksturīgo sajūtu, bet jaunā neatkarīgā priekšējā balstiekārta nodrošināja tādu braucienu, kādu ikdienas braucēji mūsdienās sagaida, neupurējot automobiļa spējas apvidus apstākļos.

Tikmēr Station Wagon jeb SUV atzara modelis, kas 1967. gadā tikai aizsākts kā 50. sērija un laika gaitā bija pārtapis 60. un 80. sērijās, 1998. gadā tika atjaunināts kā 100. sērija.

Land Cruiser ģimenē tas bija luksusa klases piedāvājums. Jaunais automobilis dāvāja uzlabotu 4x4 veiktspēju un modernu aktīvo balstiekārtu, lutinot savus pasažierus greznā salonā ar koka un ādas apdari. Tā bija nevainojama izvēle klientiem, kas vēlējās biznesa klases komfortu ar plašu redzesloku, – Land Cruiser 100 dāvāja augstu sēdvietas pozīciju, no kuras lieliski varēja pārskatīt priekšā esošo ceļu.

/
Iebraucot jaunā gadsimtā

Par spīti salīdzinoši īsajam un veiksmīgajam sešu gadu periodam, kurā 90. sērija tika pārdota vairāk nekā 760 000 eksemplāros, 2002. gadā bija laiks jaunā gadsimta Land Cruiser: 120. sērijai.

Parīzes autoizstādē atklātais jaunais modelis bija tehnoloģiju pārpilns. Ar pasaulē pirmo elektronisko palīgsistēmu braukšanas uzsākšanai kāpumā (maksimālai vilcei uz nogāzēm) un palīgsistēmu braukšanai kritumā (lai kontrolētu braucienu lejup pa stāvu nogāzi), kā arī uzlaboto konstrukcijas izturību vēl labākai manevrētspējai, stabilitātei un klusam braucienam – ko uzņēmuma iekšienē iesauca par „jauno tradicionālo 4x4“ – jaunais Land Cruiser bija gatavs jebkuram piedzīvojumam.

Pirmo reizi vēsturē šā modeļa eksterjera dizains tika radīts ārpus Japānas – Toyota ED2 dizaina centrā Francijas dienvidos. Saglabājot Land Cruiser vēsturisko funkcionalitātes un rūdījuma DNS, jaunais dizains bija slaidāks un ar mazākām novecošanās pazīmēm nekā iepriekšējie modeļi, tā plūstošajiem priekšējiem lukturiem un vertikālajai restei piešķirot automobilim vienkāršu, bet spēcīgu stāju.

/

Kā jau cerēts, joprojām paužot spēku un izturību, salonā automobilis bija tikpat nevainojams – ar dabiskas formas paneli, kas no klimata kontroles un audiosistēmas ekrāna ar S formas izliekuma palīdzību pārgāja viduskonsolē.

2007. gadā lielo 100. sērijas SUV nomainīja vēl garākā un platākā 200. sērija, kas ar jauno atsevišķā rāmja konstrukciju braucējiem piedāvāja vēl lielāku komfortu, izturību un drošību. Aprīkota ar pasaulē pirmo Crawl Control funkciju, 200. sērija spēja automātisko uzturēt nelielu ātrumu, braucot pa klintīm un smiltīm.

/
/

Land Cruiser kopējiem pārdošanas apjomiem sasniedzot sešus miljonus, Toyota bija pienācis laiks atsvaidzināt 120. sēriju, lai tā turpinātu atrasties konkurences priekšgalā. 2009. gadā tika atklāta svarīgā jaunā 150. sērija, kas bija pieejama vairāk nekā 178 dažādos tirgos visā pasaulē, – tik ļoti situācija bija mainījusies kopš pirmajiem pārdotajiem Land Cruiser.

/

Dizaina atjaunināšanu vadīja ED2 Francijā, kā rezultātā tika radīts izmēros nelielāks modelis ar veiksmīgi īstenotiem nesen atklātā lielā brāļa (200. sērija) radniecīgajiem vaibstiem. Muskuļotais izskats pirmo reizi ietvēra arī aizmugures durvis ar eņģēm labajā pusē, kam augšpusē bija atsevišķi atverams logs (ar eņģēm augšmalā).

Salonā iepriekšējā modelī ieviestās līnijas tika nomainītas ar stūraināku un robustāku dizainu. Papildus jaunajam, funkcionālajam panelim tika ieviests jaunums – pirmssadursmes sistēma, kas vadītāju brīdināja par draudošām briesmām un nepieciešamības gadījumā iedarbināja bremzes, lai izvairītos no sadursmes.

/
/

Un šodien, ar gandrīz 65 gadus ilgu vēsturi un vairāk nekā 6,5 miljoniem pārdotu automobiļu, Land Cruiser joprojām kļūst aizvien spēcīgāks. Kopš pieticīgajiem pirmsākumiem kā karadarbības zonas nepieciešamības produkts līdz daudzveidīga izmantojuma SUV, Land Cruiser atkal iebrauc jaunā desmitgadē, joprojām saglabājot visas tās īpašības, ar kurām tas kļuva slavens, – varbūt tieši tāpēc tas ir mīļš tik daudziem. Dažreiz vienīgais vārds, kas spēj to precīzi raksturot ir vienkārši... kvalitāte.

Mūsu e-privātuma politika

Šajā vietnē mēs izmantojam sīkdatnes, lai Tev nodrošinātu labākus pakalpojumus.  Ja Tu tam piekrīti, turpini izmantot vietni kā parasti, vai arī uzzini, kā pārvaldīt sīkdatnes.