Prius stāsts

Vēl patīkamāka braukšana jaunajā gadsimtā

Pagājušajā gadsimtā tradicionālais iekšdedzes dzinējs mūsu pasaulē radīja īstu revolūciju – no pirmajām jūdzēm, ko piesardzīgi veica aristokrāti, līdz mūsdienu pieejamajiem, uzticamajiem darba rumakiem. Diemžēl automobiļu un fosilo degvielu izmantošana ir augusi, un līdz ar to – mūsu ietekme uz vidi. Tāpēc 1993. gadā Toyota izvirzīja jaunu mērķi – uzbūvēt zemu izmešu automobili tīrākai nākotnei.

Pēc četriem īsiem gadiem pionieris bija dzimis: Prius hibrīds.

/


Skaidrs, ka pasaulē, kas radusi pie benzīna un dīzeļa automobiļiem, Prius revolucionārā benzīna dzinēja un elektromotora tandēms izraisīja spēcīgu saviļņojumu. Jau gadu desmitiem autoražotāji bija centušies apvienot divus enerģijas avotus – un gadu desmitiem tas viņiem nebija izdevies. Bet 1997. gadā Toyota bija pirmie, kam bija veiksmīgi izdevies pārvarēt neskaitāmos tehnoloģiskos izaicinājumus un visbeidzot atklāt Prius, pasaulē pirmo plaša patēriņa hibrīdu.

Gatavs 21. gadsimtam


Kā inovācija, pirmās paaudzes modelis tika radīts, lai izceltos, – formula, kuru nākamās paaudzes gadu gaitā varētu atkārtot. Par dizainu atbildīgā Kalifornijas studija videi draudzīgajam automobilim izveidoja izteiksmīgu izskatu, kāds tam pienācās: profilu ar augstu aizmuguri, izliektu jumta līniju, asi konturētiem sāniem un glāsmainu gaisa pretestības koeficientu Cd 0,29.

Zem nelielās sedana virsbūves slēpās īpaši izveidota hibrīda sistēma, kas ietvēra degvielu ekonomējošo VVT-i 1,5 litru benzīna dzinēju un elektromotoru. Šī integrētā sistēma tika savienota ar ģeneratoru un jaudīgu niķeļa-metāla hidrīda akumulatoru, kas bija ērti paslēpts aiz aizmugures sēdekļiem.

/

Prius hibrīda sistēma bija aprīkota ar virkni atjautīgu degvielas taupīšanas risinājumu: sākot no inteliģentas dzinēja un motora jaudas vadības atbilstoši braukšanas apstākļiem līdz dzinēja izslēgšanai, kad tas darbojās tukšgaitā, stāvot uz vietas. Bet automobiļa „nagla“ bija reģeneratīvās bremzēšanas sistēma: tā uztvēra kinētisko enerģiju, kas iepriekš tika zaudēta siltuma veidā, un pārvērta to elektrībā, uzlādējot akumulatoru, – apbrīnojams piemērs „atkārtotai pārstrādei“ brauciena laikā.

Liek Tev justies enerģiskam


Autovadītājiem jaunā piedziņa dāvāja unikālu braukšanas baudu. Braucot nelielā ātrumā pilsētā, viņi varēja pārvietoties vēsā, elektriskā mierā un klusumā, bet, ātrumam pieaugot, pieslēdzās pārliecinošais benzīna dzinējs – un tas viss ar tradicionālā automobiļa vienkāršību un intuitivitāti.

Automobiļa jauda bija līdzvērtīga citiem tā laika benzīna automobiļiem, bet degvielas efektivitāte bieži bija divkārša, savukārt CO2 emisijas samazinātas uz pusi – daudzkārt pārspējot sākotnējos Prius mērķus.

/

Atrašanās tā salonā šķita atbilstoši futūristiska. Skalas, kas attēloja svarīgāko informāciju, piemēram, ātrumu, un brīdinājuma indikatori tagad bija novietoti priekšējā paneļa vidū, viegli pārskatāmā vietā ārpus mērinstrumentu paneļa. Zem tā atradās liels LED jaudas mērīšanas displejs, kas braucējiem sniedza nepārspējamu informāciju par elektromotora un benzīna dzinēja jaudas izmantojumu un hibrīda sistēmas uzlādēšanu.

Reklāmas saukļi tolaik jauno Prius nodēvēja par „21. gadsimta fosilo degvielu celmlauzi“, un tie izrādījās pilnīgi patiesi. Eksportēšana no Japānas tika uzsākta 2000. gadā, un revolucionārais Prius jo sevišķi iepatikās vides apzinīgajiem amerikāņiem, kā arī daudzas slavenības ar savu piemēru palīdzēja tam nokļūt uzmanības centrā.

Pasaule aizturētu elpu gaidīja, kā Toyota spēs uzlabot tik radikālu koncepciju.

/
Jauna laikmeta sākums


Kad 2003. gadā pienāca brīdis atklāt jauno modeli, pasaule aizturētu elpu gaidīja, kā Toyota spēs uzlabot tik radikālu koncepciju. Inženieriem tas bija reizē izaicinājums un lieliska izdevība. Zīmola, kas jau bija slavens kā ekoloģiski apzinīgs autoražotājs, uzdevums tagad bija vairot Prius pievilcību ar uzlabotu vides rādītāju, veiktspējas un degvielas ekonomijas palīdzību.

Vienīgais veids, kā to paveikt, bija sākt automobiļa dizainu no baltas lapas, kā rezultātā tika radīta vēl modernāka otrās paaudzes hibrīda sistēma un kopā 530 jauni patenti.

/
Kā cerēts, jaunā sistēma – pazīstama kā Hybrid Synergy Drive (HSD) – ieviesa virkni pārmaiņu. Dzinēja un akumulatoru komplekta uzlabojumi, kā arī par 50 % jaudīgāks elektromotors nozīmēja, ka Prius bija ne vien ātrāks un atsaucīgāks, bet arī ekonomiskāks, lepojoties ar pasaulē vadošo degvielas efektivitāti, uzlabotu elektriski nobraucamo attālumu (2 km) un samazinātu CO2 izmešu daudzumu (104 g/km).
/
Sedana virsbūvi nomainīja garākā, platākā un plūstošākā hečbeka versija. Aerodinamiskā virsbūve (kas nu lepojās ar Cd 0,26) tagad bija izcili izturīga, un Euro NCAP triecienu testos saņemtās 5 zvaigznes tika piešķirtas par klasē līdz šim visaugstāko punktu skaitu.
Tehnoloģiju brīnums


Jaunais Prius ne vien prezentēja Toyota vides zinātības līderību pasaulē, tas nokļuva uz tehnoloģisko inovāciju pjedestāla un ir palicis tur vēl šo baltu dienu.

Un tā nebija vienīgā pasaules pirmizrāde: inteliģentā stāvvietā novietošanas palīgsistēma (IPA) – sistēma, kas palīdz vadītājam droši novietot automobili stāvvietā; automobiļa stabilitātes kontroles sistēma ar stūrēšanas atbalsta funkciju (S-VSC) – moderna drošības sistēma, kas apvieno elektriskā stūres pastiprinātāja kontrolēšanas un pretbuksēšanas sistēmas; kā arī elektriskā gaisa kondicionētāja sistēma, kas strādā arī pēc tam, kad tiek izslēgts dzinējs.

/

Salonā vietas piecu cilvēku ģimenei bija vēl vairāk. Vidū novietotās mērinstrumentu ciparnīcas bija kļuvušas vēl lielākas, un lielā, futūristiskā izskata mērinstrumentu paneļa centrālo vietu ieņēma krāsains multivides ekrāns. Visu aprīkojuma līmeņu modeļi bija bagātīgi aprīkoti ar specifikācijām, kādas būtu grūti atrast pat smalkākajos un ekskluzīvākajos automobiļos. Nirvanas cienīgas sajūtas autovadītājiem dāvāja tādas funkcijas kā kruīza kontrole, premium klases audiosistēma, satelītnavigācija, brīvroku tālruņa sistēma un atpakaļskata monitors.

Piecu Prius otrās paaudzes pārdošanas gadu laikā bija skaidrs, ka hibrīda tehnoloģija ir ieradusies uz palikšanu. Klientu apmierinātības aptaujas, piemēram, JD Power, pierādīja, ka reizē ar aizvien pieaugošajiem pārdošanas apjomiem klienti visā pasaulē patiesi izbaudīja dzīvi ar hibrīdu.

Neticami, pasūtījumu skaits pirmajā mēnesī pārspēja visas prognozes, un tika pārdoti 180 000 automobiļi (salīdzinājumā ar mērķi – 10 000), bet gaidītāju saraksts bija septiņus mēnešus garš.

/
Satriecošais kļūst vēl labāks


2009. gadā ceļus iekaroja trešā Prius versija. Neticami, pasūtījumu skaits pirmajā mēnesī pārspēja visas prognozes, un tika pārdoti 180 000 automobiļi (salīdzinājumā ar mērķi – 10 000), bet gaidītāju saraksts bija septiņus mēnešus garš. Jaunais automobilis bija iekarojis cilvēku iztēli, kā arī pārdošanu veicināja valdību atklātās eko-automobiļu motivācijas programmas.

Automobiļa siluets lielākoties bija saglabāts, taču otrās paaudzes plūstošās kontūras nomainīja pārliecinošā jaunā stāja, kuru izcēla asas līnijas un lauztas virsmas – izskats, kas pasaulē labāk pārdoto hibrīdu ieveda jaunajā desmitgadē.

Arī zem virsbūves bija redzams, ka Prius inženieri netika dusējuši uz lauriem – pilnveidots, uzlabots un noslīpēts bija katrs automobiļa aspekts. Vēl labākai degvielas efektivitātei lielā ātrumā un griezei pie zemiem apgriezieniem (vilkšanas jaudai un atsaucībai) dzinēja izmērs tika palielināts līdz 1,8 litriem, bet 90 % hibrīda sistēmas komponentu bija jauni, ietaupot svaru un telpu.

/
Un ne jau pirmo reizi jaunais Prius demonstrēja patiesi inovatīvas tehnoloģijas: zem dzinēja pārsega Toyota pirmais elektriskais ūdens sūknis un izplūdes gāzu recirkulācijas sistēma (EGR) samazināja dzinēja berzi, nodrošinot degvielas ekonomiju, bet tehnoloģiju cienītāji iemīlējās jumta saules enerģijas paneļos, kas mazināja salona sakaršanu karstajā saulē, darbinot Prius gaisa kondicionēšanas sistēmu un dāvājot patiesu vēsumu!
/
Elektrības patēriņš tika samazināts par 30 %, pateicoties plašajam LED apgaismojuma izmantojumam, un Prius bija pirmais automobilis, kura konstrukcijā tika izmantota veidņu ekoplastmasa no augu izcelsmes izejvielām (naftas izcelsmes plastmasas vietā), veicinot mūsu apņemšanos samazināt kaitīgās emisijas un veicināt ilgtspējīgu ražošanu.
/
/
Augošā Prius ģimene 2012. gadā Prius kļuva par trīs ģimenes locekļu saimi, jo tam pievienojās vēl divi modeļi: Prius+ un Prius Plug-in. Pateicoties vēl jaudīgākajiem litija-jonu akumulatoriem, nākamā nodaļa Prius stāstā paplašināja tā mērķauditoriju, ļaujot vēl plašākam interesentu lokam izbaudīt Toyota hibrīda unikālās īpašības.
/
Prius Plug-in Izskata ziņā Prius Plug-in bija ļoti līdzīgs savam vecākajam brālim, bet lielākais jaunums bija ne tikai ar hibrīda sistēmas palīdzību, bet arī no ārējā strāvas avota uzlādējams akumulators. Tiem, kas vēlējās ar elektroenerģiju izbaudīt garākus braucienus, neraizējoties par akumulatora iztukšošanos, Plug-in bija ideāls risinājums. Tā liela izmēra akumulatori nodrošināja līdz pat 14 jūdzes bezizmešu režīmā, braucot ar ātrumu līdz 80 km/h – neuztraucoties par nobraucamo attālumu un nemainot braukšanas paradumus.
/
Prius+ Piedāvājot vēl plašāku bagāžas nodalījumu un sēdvietas septiņiem cilvēkiem, Prius+ izskats būtiski nemainījās, nelielas stila izmaiņas papildināja pagarināts dizains un nedaudz stūraināka aizmugure. Prius+ pievienošanās klāstam tika sagaidīta ar sajūsmu, tas šķita pievilcīgs augošām ģimenēm, kam bija nepieciešams vairāk telpas, vienlaikus neupurējot draudzīgumu videi, un vēl svarīgāk – papildu svars neietekmēja tā dinamiku, jo jaudīgie akumulatori saglabāja agrāko veiktspēju.
Raugoties nākotnē


Var droši apgalvot, ka salīdzinoši īso 18 gadu laikā, kurus Prius atrodas pārdošanā, tas ir paveicis gana daudz, lai vēstures lappusēs tiktu nosaukts par vienu no pēdējā gadsimta ietekmīgākajiem automobiļiem. Sākumā ne visi ticēja mūsu idejai, ka hibrīdi spēs mainīt mūsu nākotnes mobilitāti un planētas labklājību, bet šodien lielākā daļa cilvēces atzīst, ka Prius un hibrīda tehnoloģija tā pamatā veido ārkārtīgi svarīgu pakāpienu bezizmešu autobūves nākotnei.

Ar katru nākamo paaudzi Prius ir palīdzējis samazināt emisijas, paaugstināt degvielas efektivitāti, ieviesis modernas tehnoloģijas un, vissvarīgākais, radījis aizraujošu platformu prieku un baudu sniedzošai auto vadīšanai vēl ilgus gadus.

/

Uzzināt vairāk

Mūsu e-privātuma politika

Šajā vietnē mēs izmantojam sīkdatnes, lai Tev nodrošinātu labākus pakalpojumus.  Ja Tu tam piekrīti, turpini izmantot vietni kā parasti, vai arī uzzini, kā pārvaldīt sīkdatnes.