Ātrā atlase

TOYOTA GAZOO Racing Baltics gatavojas sacīkstēm Dakarā 2023

Izturības sacīkšu leģenda lietuvietis Benediktas Vanagas un igauņu stūrmanis Kuldar Sikk ir ceļā uz visu laiku augstāko balvu – vietu Dakaras TOP 10.

TOYOTA GAZOO Racing Baltics komanda 2023. gada Dakarā izmantos apvienotos Lietuvas un Igaunijas spēkus, jo rallija leģenda Kuldar Sikk sēdēs slavenākā Lietuvas braucēja Benediktas Vanagas stūrmaņa sēdeklī. 

Komanda brauks ar jaunāko Toyota GR DKR Hilux – 2,7 tonnu monstru, ko darbina 3,5 litru V6 bi-turbo benzīna dzinējs, kas var paātrināt tuksnesim uztūnēto automobili līdz 200 km/h vietās, kur nav ceļu. Patiesībā šis auto ir gandrīz identisks Toyota rūpnīcas komandas automobilim, kas uzvarēja pēdējā Dakaras rallijā.

Iegūt šo auto bija patiess izaicinājums, bet Toyota uzskata, ka TOYOTA GAZOO Racing Baltics ir īpaša un profesionāla komanda, tādēļ pasaulē lielākais autoražotājs komandai nodrošināja gan auto, gan nepieciešamo tehnoloģisko atbalstu.

Benediktas Vanagas Lietuvā ir plaši pazīstams – viņš ir atzītākais sacīkšu braucējs valstī ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi rallijā, sacīkstēs, cross-country un bezceļu distancēs ar ne mazāk kā 10 nobrauktām Dakarām, kas padara viņu par vienu no daudzpusīgākajām autosporta zvaigznēm reģionā.

Kuldar Sikk ir Igaunijas rallija leģenda. Pirmais igaunis, kurš sasniedzis 100 WRC starta punktus, bijušais Urmo Aava, Ott Tänak un ukraiņa Juri Protassov stūrmanis, kas pievienojās TOYOTA GAZOO Racing Baltics 2022. gada jūnijā. Kopš tā laika vīri ir guvuši lielu pieredzi Dakaras rallijam, izbraucot trīs FIA Eiropas kausa posmus apvidus Baja rallijos Itālijā, Polijā un Ungārijā. "Ungārijas Baja" sacīkstēs TOYOTA GAZOO Racing Baltics komanda izcīnīja pirmo vietu.

  • Benediktas Vanagas: "Kuldar ir īsts profesionālis."

    "Tā vietā, lai izvēlētos kādu no vecajiem Dakaras veterāniem, mēs izvēlējāmies profesionāli, kurš vēlas augt un kuram netrūkst ambīciju. Treniņu un uzlabojumu apjoms, ko esam veikuši kopā ar Kuldar, liek man justies pārliecinātam, ka viņš ir īstais cilvēks, lai sēdētu man blakus šajā milzīgajā izaicinājumā,” saka Vanagas un piebilst: “Viņa pāreja no klasiskā rallija uz cross-country ir bijusi izaicinoša, bet skatoties uz viņu viss liekas tik vienkārši.

  • Kuldar Sikk: "Tā ir milzīga atbildība."

    "Godīgi sakot, mūsu mērķis iekļūt Dakaras TOP 10 ir milzīga atbildība. Bet tas, ka lielākais autoražotājs pasaulē mums uzticas un ir devis mums būtībā tādu pašu tehnoloģiju un atbalstu, kāds ir TOYOTA GAZOO Racing rūpnīcas komandai, liek man būt optimistiskam. Mērķis ir uzstādīts, un mēs esam gatavi cīnīties ar pasaules līderiem. Mēs esam sevi pierādījuši un esam gatavi visu laiku lielākajam izaicinājumam.

Par Dakaru 2023

Sacīkšu sākums ir paredzēts 31. decembrī, un tās ilgs līdz 2023. gada 15. janvārim. Dakaras rallijs neapšaubāmi ir sīvākās sacīkstes uz planētas. Saūda Arābijā notiekošais "tuksneša maratons" ietver 500 km garus speciālos posmus, kas turpināsies ne mazāk kā 2 nedēļas un kuriem ir tikai viena ieplānota pārtraukuma diena. Tas prasa sagatavošanos, apņēmību un dzelžainu izturību, jo tas ir fizisks un psiholoģisks izaicinājums ikvienam – sportistiem, atbalsta komandām un automobiļiem.

  •  

    TOYOTA GAZOO Racing GR DKR Hilux T1+
    tehniskie dati

    Dzinējs: 3,5 litru divu turbīnu V6, V35A ražošanas dzinējs
    Transmisija: Sadev 6 pakāpju secīgā ātrumu pārslēgšana
    Jauda: 298 kW
    Grieze: 660 Nm
    Degvielas tvertne: 540 litri
    Riepas: BF Goodrich, 37 collu

  •  

    Fakti par Benediktas Vanagas

    Vecums: 45 gadi
    1. vieta starp privātajām komandām 2015. gada Dakaras rallijā
    2017. g. – FIA Baltijas rallija trofejā 1. vieta kopvērtējumā
    2019. g. – Dakaras rallijā 11. vieta kopvērtējumā
    2020. g. – Dakaras rallijā 15. vieta kopvērtējumā
    2021. g. – Dakaras rallijā 12. vieta kopvērtējumā

  •  

    Fakti par Kuldar Sikk

    Vecums: 43 gadi
    A 2000+ sudraba medaļa
    N 2000+ bronzas medaļa
    Kopā vairāk nekā 100 WRC starti
    Bijušais Urmo Aava, Ott Tänak stūrmanis
    Igaunijas Autosporta asociācijas valdes loceklis

Dakara 2023: intervija ar Kuldar Sikk

„Dakara bija vienas no grūtākajām un bīstamākajām sacīkstēm manā karjerā“


Dakaras debitants Kuldars Siks (Kuldar Sikk), kurš aizvadījis vairāk nekā simts WRC ralliju, saka, ka Dakara bija vienas no grūtākajām un bīstamākajām sacīkstēm viņa karjerā. TOYOTA GAZOO Racing Baltics ekipāžas Benedikta Vanaga (Benediktas Vanagas) un Kuldara Sika dalība rallijā negaidīti beidzās tā ceturtajā dienā.


Gatavošanās šobrīd Saūda Arābijā notiekošajam Dakaras rallijam sākās jau 2022. gada vidū ar dalību Baja (īsā rallijreida) sacīkstēs. Cik svarīgas tās bija?

Salīdzinot tā saukto “parasto” ralliju un Dakaru, Baja ir pa vidu, tomēr pēc būtības tās ir tuvākas Dakarai. Šīs sacīkstes man sniedza zināšanas par to, kā rīkoties situācijā, kad nezini, kas gaidāms priekšā. Rallijreidos nav iespējas iepriekš iepazīt trasi un netiek sagatavota leģenda. Taču atšķirībā no Dakaras Bajā maz tiek braukts bezceļa apstākļos. Tas man bija svarīgi, lai saprastu rallijreida būtību.

Pirms Dakaras rallijreida tu aizvadīji dažus treniņus Marokā; ko tur iemācījies?

Bija divas galvenās tēmas: digitālā ceļa grāmata un navigācija kāpās un tuksnesī. Bajā orientējamies pēc ceļa grāmatas piktogrammām kā “parastajā” rallijā, bet Dakarā pārsvarā orientējamies pēc kompasa.

Stūrmaņa uzdevumi WRC un Dakarā ir diezgan atšķirīgi. Kā tev izdevās tos apvienot?

Morāli visgrūtākais Dakarā bija tas, ka nevarēju lietot savu pulksteni. Es varēju izmantot organizatora nodrošinātu pulksteni ar rādītājiem. Lai gan sacensību laikā katra sekunde ir svarīga, laika mērījums ir precīzs tikai organizatora sistēmās. Sacensībās es mēru laiku ar vienas sekundes desmitdaļas precizitāti un daudz skaidrāk varu novērtēt savu ātrumu.

Ja Dakaras ceļa grāmatā rakstīts, ka 15 km ir jāseko kompasam noteiktā virzienā, tas nenozīmē, ka stūrmanis visu laiku klusē. Kopā ar pilotu cenšamies atrast labāko maršrutu no punkta A uz punktu B, un bezceļa apstākļos nav iespējams braukt pilnīgi taisni. Ir jāpalīdz pilotam uzturēt pareizo virzienu.

Dakara ir ļoti neparedzama. Kā jūs plānojāt taktiku dažādām rallija dienām?

Katru rītu mēs pārrunājām dienas plānu, riepu spiedienu un daudz ko citu. Bet viens ir tas, ko plānojam mēs, un pavisam cits — ko plāno Dakara. Domāju, ka 99% braucēju ir sava taktika, bet dzīvei ir citi plāni.

Četrkārtējam Dakaras uzvarētājam Naseram Al-Atijam vairāk vai mazāk ideāli izdodas sastādīt plānu. Viņš neuzvar posmā, ja zina, ka nākamajā dienā būs sarežģīts navigācijas izaicinājums, un prātīgāk ir ļaut citiem būt priekšā.

Kādu dienu jūs piemeklēja tāda tehnisku problēmu lavīna, ka daži būtu gatavi izstāties. Bet jūs?

Vispirms pārplīsa riepa, mēs to nomainījām, tad ģeneratora siksna, arī to nomainījām, tad atkal riepa, atkal to nomainījām, tad hidrauliskais domkrats, noņēmām to. Sanāca tā, ka mēs bijām veikuši pēdējos labojumus trasē ar mašīnā esošajiem instrumentiem, un, kad paskatījāmies ceļa grāmatā, ieraudzījām, ka priekšā vēl ir 200 km... Pienāca nakts, pēdējos 100 km nobraucām ar auto bez gaismām. Parasti mēs droši vien būtu padevušies, bet Dakarā nav pieņemts padoties.

Jūs izstājāties pēc tam, kad uzbraucāt uz akmens. Kāda bija situācija no jūsu skatpunkta?

Skatoties video, var redzēt akmeni; manuprāt, tajā brīdī izskatījās, ka auto varētu tam pārbraukt pāri. Lielā ātrumā ir grūti novērtēt šķēršļa augstumu un attālumu. Satraucoši bija tas, ka Karloss Saincs (Carlos Sainz) netālu mainīja riepu, un mums bija jāturas malā, lai neuzbrauktu viņam virsū. Tas bija tik vienkārši.

Ir pagājusi apmēram nedēļa kopš izstāšanās. Kā tu pats vērtē Dakaras pieredzi?

Dakaras rallijs bija vienas no grūtākajām un bīstamākajām sacīkstēm, kurās esmu piedalījies. Galvenokārt neparedzamības dēļ. “Parastā” rallijā mēs sagatavojam ceļa grāmatu, un tā sniedz priekšstatu par to, ar kādu ātrumu braukt. Protams, var gadīties arī kas negaidīts, piemēram, problēmas ar saķeri, taču tas noteikti nenotiek tik bieži kā Dakarā. 

Žēl, ka nevarējām sasniegt finišu. Posmi, laikapstākļi un braukšanas apstākļi ir viens, garīgā izturība ir pavisam kas cits. Piemēram, kad rallija desmitās dienas rītā jāmostas un jānobrauc vēl 300 kilometru ātruma testam, un tad nākamajā dienā vēl 400 un nākamajā dienā vēl 300. Šī ir pieredze, kuras man pietrūks.

Kādi ir nākotnes plāni?

Eiropā auto nonāks februāra vidū. Tas ir jāsalabo, un tad mēs varam domāt par turpmākajiem soļiem.

 

Kristjans Sopers (Kristjan Sooper)